[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 402: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_data::$country_names_en
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 402: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_data::$country_names_en
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 423: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_functions::$regionsdata
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 423: Trying to get property of non-object
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 423: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_functions::$regionsdata
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 423: Trying to get property of non-object
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5312: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5312: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
Muziek - Page 5 - UniLang

Muziek

Moderator: Aurinĭa

Schalksnarr

Re: Muziek

Postby Schalksnarr » 2012-03-09, 18:10

Leviwosc wrote:I guess now you're aware of this you'll start hearing it yourself as well.

Yeah, of course! Everything is clear now.
Like “De Zeemeerminnen”. I had thought it was: “Ik wil de zee meer minnen” :P
Or "Ik zou zoute tranen huilen". In spite of the clear pronunciation of huilen, I kept hearing houden... just because it made sense to me. But then the correct expression for "hold back the tears" is "tranen inhouden", right?
And we also find this marvellous word zilt. I would always hear "De zilde zee", so I just kept looking up zild in every dictionary I came across :oops:

Again, thank you so much for your kindness!
Mother tongue: [flag]es-AR[/flag]
Proficient in: [flag]en[/flag]
Good at: [flag]de[/flag]
Not bad at: [flag]nl[/flag] [flag]bg[/flag]
Wanna learn: [flag]grn[/flag] and [flag]fi[/flag]

Leviwosc

Postby Leviwosc » 2012-03-10, 9:25

Schalksnarr wrote:
Leviwosc wrote:I guess now you're aware of this you'll start hearing it yourself as well.

Yeah, of course! Everything is clear now.
Like “De Zeemeerminnen”. I had thought it was: “Ik wil de zee meer minnen” :P
Or "Ik zou zoute tranen huilen". In spite of the clear pronunciation of huilen, I kept hearing houden... just because it made sense to me. But then the correct expression for "hold back the tears" is "tranen inhouden", right?
And we also find this marvellous word zilt. I would always hear "De zilde zee", so I just kept looking up zild in every dictionary I came across :oops:

Again, thank you so much for your kindness!

Ah, I'm happy you start to hear it yourself as well. I experience the same with songs in foreign languages. If I have read the lyrics, I hear new nuances, which I didn't hear before.

Just like you I heard in first instance: "Ik wil de zee meer minnen" but I also noticed that the singer tend to stretch out more words and then I realised that if he would truly sing "I wil de zee meer minnen" he would sing that slower than "Ik wil de zeemeerminnen".

"hold back the tears" is indeed "tranen inhouden".

"zilt" is indeed a marvellous word, it's seldomly used these days. But it's used to describe something which is salty. It couldn't be a '-d' at the end. In the song the declined adjective 'zilte' was used, the schwa forces the 't' to be the beginning of a new syllable (/zɪlt/ -> /zɪlˌtə/). 't' and 'd' can only sound similar when they end the syllable, not when they begin the syllable.

You're welcome, I like the song as well and it's nice to help other people.
Image Image | Image Image Image Image | Image Image Image

Leviwosc

Postby Leviwosc » 2012-04-07, 13:09

On April 6th 2012, Good Friday. The Dutch public broadcaster, broadcasted "The Passion 2012". It's Jesus' passion told in the scenery of modern Rotterdam. The Dutch metropole and host of the biggest habour of Europe. Dutch leading singers tell the story of Jesus' last hours by singing popular songs with a meaning.

This song is considered as one of the better songs that night. It's after Marco Borsato's song "Wat is mijn hart" (What is my heart).
Judas brings the authorities to the garden of Gethsemane where Jesus and his disciples were praying. It's in this garden where Judas greets Jesus and kisses him on the cheek. The authorities know now, who Jesus is and take him prisoner. Peter promises he won't leave Jesus alone, but Jesus knows he won't; he even tells Peter that he'll deny him three times before the morning will set in.

Roles:

Jesus - Danny de Munk
Judas - Charly Luske
Peter - Frans Bauer

http://www.youtube.com/watch?v=P8F4Qz-Dscs

Jezus: “De man, die mij gaat uitleveren is dichtbij.”Jesus: “The man, who’s going to hand me over is nearby.”
Judas: “Dag meester.”Judas: “Hello master.”
Jezus: “Zo vriend, hier ben jij dus voor gekomen, om mij te verraden met een kus.”Jesus: “Well friend, thus for this you’ve come, to betray me with a kiss.”
Judas:

Het is mijn hart.

Als het leeg
als het oud
als het koud
en het bevroren is.

Als het bloedt
wat het doet
nu het boos en verloren is.

Wat is mijn hart?
Judas:

It’s my heart.

When it’s empty
when it’s old
when it’s cold
and when it’s frozen.

When it bleeds
what it does
now it’s angry and lost.

What is my heart?
Jezus:

Wat is jouw woord?

Als het kil
als het stil
als het hard
en berekend is.

Als het beeld
dat je schetst
dat me kwetst
zo vertekend is.

Wat is jouw woord?

Verraad mij niet
verlaat mij niet
en geef je niet over
maar vecht voor mij.
Jesus:

What is your word?

When it’s bleak
when it’s still
when it’s hard
and it's calculated.

When the image
that you draw
which hurts me
is so distorted.

What is your word?

Don’t betray me
don’t leave me
and don’t give yourself over
but fight for me.
Judas:

Wat is mijn naam?

Ben ik iets
ben ik niets
ben ik iemand
of niemand meer?

Kijk me aan
spreek ‘m uit
met de klank van de eerste keer.

Wat is mijn naam?
Judas:

What is my name?

Am I something
am I nothing
am I somebody
or no one any more?

Look at me
pronounce it
with the sound of the first time.

What is my name?
Jezus:

wat is jouw hart?

Als het stopt
niet meer klopt
als het niet meer is toegewijd?

Als het hard
en verward
zich verschuilt voor de werkelijkheid?

Wat is jouw hart?

Verraad mij niet
verlaat mij niet
en geef je niet over
maar vecht voor mij.
Jesus:

What is your heart?

When it stops
not pumping any more
when it’s not dedicated any more?

When it’s hard
and confused
hides it for the truth?

What is your heart?

Don’t betray me
don’t leave me
and don’t give yourself over
but fight for me.
Judas:

Koud
kan de nacht zijn
en de dag zonder kleur.
Judas:

Cold
can be the night
and the day without colour
Jezus:

Leeg is m’n leven
zonder jou.
Jesus:

Empty is my life
without you.
Judas:

Dus neem niet af
wat je mij gaf.
Judas:

Thus don’t take away
what you gave to me.
Jezus:

Heb me lief
alsjeblieft.

verlaat me niet.
Jesus:

Cherish me
please.

Don’t leave me.
Jezus en Judas:

Wat is mijn hart
wat is mijn hart
wat is mijn hart
wat is mijn hart.
Jesus and Judas:

What is my heart
what is my heart
what is my heart
what is my heart.
Petrus:

Heer, misschien dat alle anderen u in de steek zullen laten, maar ik zal u nooit in de steek laten.
Nooit!
Peter:

Lord, perhaps that all the others will run out on you, but I’ll never leave you. Never!
Jezus:

Luister goed Petrus
voordat het ochtend wordt
zul jij drie keer zeggen dat je mij niet kent.
Jesus:

Listen well Peter
before the morning
you’ll say three times that you don’t know me.
Agent:

Hey jij daar, jij hoort ook bij die Jezus uit Galilea.
Agent:

Hey you there, you also belong to that Jesus from Galilee.
Petrus:

Ik weet niet waar u het over heeft.
Peter:

I do not know what you're talking about.

Sappho

Postby Sappho » 2012-04-29, 19:33

Dit is momenteel een zogenaamde 'guilty pleasure' van mij. :P

http://www.youtube.com/watch?v=c8HcOE45FEw

Reveuse

Postby Reveuse » 2012-05-01, 10:12

Haha volgens mij behoor je niet geheel tot hun doelgroep :P.
Native: Dutch - Fluent: French - Advanced: English - Intermediate: German, Catalan, Spanish.

New language I'd like to learn: Swedish

Muisje

Postby Muisje » 2012-06-06, 10:45

http://www.youtube.com/watch?v=3JJ7B7pFl6Q

Claudia de Breij - Mis je zo graag

Je staat te dralen bij de deur
Ik mis je nu al
Ik geef een kus, ik geef je sleutels en je jack
En dan je tas en nog een kus
Ik mis je nu al
Toch ben ik elke keer weer blij als jij vertrekt

Want ik mis je zo graag
't Is oké als je gaat
Want ik mis je zo graag
't Is oké als je gaat
Want wanneer ik je mis
Weet ik weer hoe goed het is
Oohh dat jij bestaat

Je rijdt de straat uit en ik denk
Ik mis je nu al
Kan haast niet wachten tot ik jou weer zie
Zou kunnen bellen of je komt
Ik mis je nu al
Dat zou ik zomaar kunnen doen in theorie

Maar ik mis je zo graag
't Is oké als je gaat
Want ik mis je zo graag
't Is oké als je gaat
Want wanneer ik je mis
Oohh dat jij bestaat

Soms wanneer je bij me bent
Lijkt het gewoon, jij zo dichtbij
Maar ik wil niet dat een wonder went
Dus moet je weg van mij (weg van mij, weg van mij)
Want ik ben weg van jou

En ik mis je zo graag
't Is oké als je gaat
Want ik mis je zo graag
't Is oké als je gaat
Want wanneer ik je mis
Oohh dat jij bestaat,
Dat jij bestaat,
Dat jij bestaat,
Dat jij bestaat

You're lingering at the door
I miss you already
I give you a kiss, I hand you your keys and your jacket
And then your bag, another kiss
I miss you already
Still I'm happy every time you leave

Because I so love missing you
It's okay when you leave
It's okay when you leave
Because when I miss you
I remember how great it is
That you exist

You turn the corner and I'm thinking
I miss you already
I can hardly wait to see you again
I could call you, ask you to come
I miss you already
I could totally do that, theoretically

But I so love missing you
It's okay when you leave
It's okay when you leave
Because when I miss you
That you exist

Sometimes when you're with me
It seems normal, you being so close
But I don't want to get used to a miracle
So you have to get away from me (away from me, away from me)
Because I'm crazy about you

And I so love missing you
It's okay when you leave
It's okay when you leave
Because when I miss you
That you exist
That you exist
That you exist
That you exist

<3
you either lose your fear
or spend your life
with one foot in the grave
over the rhine - spark

TeneReef

Postby TeneReef » 2012-06-06, 20:54

learning:  (ne)  (sv)  (es-ar)  (hi) (Assamese, Gujarati, Hindi, Telugu)

Spaigelploatje

Postby Spaigelploatje » 2012-07-10, 23:36

Een van de diepste nummers in het dialect:
http://www.youtube.com/watch?v=Hq5a6roXgig

Ze woonden soamen in 'n hoeske - Ze woonden samen in een huisje
Zai was wat stief van reumetiek - Zij was wat stijf door reuma
Toch konden de zok hail nuver redden - Toch konden ze het best aardig redden
In 't lutje hoeske achter diek* - In het kleine huisje achter de dijk

De kinder waren al laank de deur oet - De kinderen waren al lang de deur uit
Toch kwamen ze voak nog op 't ol stee - Toch kwamen vaak nog op het oude nest
En mainstied hadden ze 't over vrouger - En meestal hadden ze het over vroeger
Din wizzen z'apmoal wat e zee - Dan wisten ze allemaal wat hij zei

refr.:
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west - het is nog nooit nog nooit zo donker geweest
Of 't wer altied wel weer licht - of het werd altijd wel weer licht

Zes hounder en 'n olde sege - Zes kippen en een oude geit
'n Swientje op 't hok en 'n kaampke laand - een zwijn in 't hok en een stukje land
En twijmoal doags even over 't loantje - en tweemaal daags even over 't laantje
En din huil opoe hom bie d'haand - En dan hield oma hem bij de hand

Zien haile leven haar e aarbaid - Zijn hele leven heeft hij gewerkt
En moeke mit acht kinder thoes - En moeder met acht kinderen thuis
Bie zummerdag hail vroug aan't maaien - Op zomerse dagen heel vroeg maaien
En pas om melkenstied bie hoes - En pas rond melktijd weer thuis

Toun op 'n zundag in december - Toen op een zondag in december
Krigt opa 't zomor zo benauwd - Krijgt opa het plotseling benauwd
Zien dochter brengt hom din noar stad tou - Zijn dochter brengt hem dan naar Stad** toe
Omdat ze 't aiglieks nait vertraauwt - Omdat ze het eigenlijk niet vertrouwt

En anderdoags is e overleden - De volgende dag is hij overleden
't Het mie veur 't olske zo begroot - Het heeft me voor het oudje zo begroot
Meschain was 't beter andersom west - Misschien had het beter andersom geweest
Want drij week loater was ze dood - Want drie weken later was zij dood

De dood dat heb je nait veur 't zeggen - De dood dat heb je niet voor het zeggen
Want baaide wollen ze geern geliek - Want beiden willen ze graag tegelijk
Ze rusten zacht doar op 't kerkhof - Ze rusten zacht daar op 't kerkhof
Vlak bie 't hoeske achter diek - Vlak bij het huisje achter de dijk

*Overigens zou 'diek' ook 'weg' kunnen beteken, denk aan de Fryske diken.
** Stad = Groningen

Plaas

Postby Plaas » 2012-07-11, 17:52

Afgelopen week overleed de Nederlandse dichter Gerrit Komrij. Hij schreef onder heel veel meer ook een liedtekst voor Boudewijn de Groot, Kinderballade. Een liefdesverhaal met een onverwachte afloop, die de luisteraar in het ongewisse laat.

http://www.youtube.com/watch?v=pp-TTnSgScI

Tekst:

Hij was twaalf, had rappe leden,
jongen uit de Hof van Eden,
als hij lachte, lachten luidkeels
alle leeuweriken mee.
Met zijn blikkering van tanden,
met zijn marmerbleke handen,
leek hij op een tere engel
uit een sierlijk
bal masqué.
Hij kon klaterhelder zingen
en zijn haar rook naar seringen,
o, hij was een waterprins,
die in zijn pak van goudlamée
was ontstegen aan de zee.

Zij was dertien, een gazelle,
en haar naam was Annabelle.
Annabelle noemden haar
zowel de hinde als het ree.
Met haar helderrode wangen,
met haar glinsterende spangen,
leek zij in haar gazen bruidsjurk
't meest nog op een toverfee.
Blauw waren haar vreemde ogen,
blauw, maar zonder mededogen.
O, ze was een kleine meermin
die maar net, van lieverlee
was ontstegen aan de zee.

Samen, in het ochtendgloren,
wandelden ze langs het koren.
Mild en zonder ze te storen
scheen het zonlicht naar benee.
En onder de roze stralen
kuste hij haar lippen dralend
en hij zei haar wonderwoorden;
zelfs het gras luisterde mee.

Op het horen van die woorden
week voor hen gedwee het koren
en het lispelde: "Wees welkom",
en bood doorgang aan de twee
zoals eens de Rode Zee,

Toen hij op geblaf van honden
dagen later werd gevonden,
lag de blanke prins geschonden
in het koren, zonder fee.
Met zijn dode, grote ogen
keek hij roerloos naar omhoog en
langzaam ritselde zijn bloed nog
uit een gruwelijke snee.

Niemand wist meer te vertellen
hoezeer kleine Annabelle
had gehouden van haar engel
uit het sierlijk
bal masqué,
Maar nog altijd ruist de zee.
- Plaas' vermannen

Lidmaatschap beëindigd 30-11-2014.

Hoogstwaarschijnlijk

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2012-07-12, 13:26

Fantastisch nummer :) Wij hebben dit gedraaid op ons huwelijk:

http://www.youtube.com/watch?v=tt2g6JJYauY
Interests: lots.
Motivation: little.

Corrections appreciated.

Plaas

Postby Plaas » 2012-07-17, 11:35

Een heel mooi lied van 'n heel groot artiest.

http://www.youtube.com/watch?v=gTZyU7gXoRA

Twee Meisjes
Raymond van het Groenewoud

twee meisjes op het strand
ze lezen modebladen
ze kijken in het rond
ze dromen van een prins

twee meisjes op het strand
ze lezen modebladen
ze kijken in het rond
ze dromen van een prins

ze zoeken in hun tas
ze wijzen naar de foto’s
ze schudden met hun haar
ze praten met een vriend

twee meisjes op een plank
gedragen door de golven
het branden van de zon
de wijzers houden op

de dag brengt ouderdom
de nacht brengt vreemde uren
de deken is zo zwaar
een bladzijde slaat om

De tekst is door Lieven Scheire vertaald in het IJslands. Zijn versie, met Raymond op de achtergrond op gitaar, kun je natuurlijk ook op youtube vinden, hier.
- Plaas' vermannen

Leviwosc

Postby Leviwosc » 2012-07-19, 10:52

Heel mooi nummer Plaas! Ik kende het nog niet, meteen maar even gedownload.

Lauren

Postby Lauren » 2012-07-31, 2:26

Could someone translate the lyrics to Leef Nu Het Kan for me? I would appreciate it very much. :) Here are the lyrics:

Vogels die verdwalen als de wind ze niet komt halen
Vliegen in een lange rij onverwachts aan mij voorbij
Heb ze net op tijd zien komen, was weer half aan het dromen
Na een lange nacht

Voetbal kijken ergens in een kroegje verderop
Was al lang niet meer geweest
En toen ze wonnen was het feest
Eenmaal thuis weer aangekomen
Zag ik door het bier de bomen en het bos niet meer

Zonder sneetjes brood, was ik waarschijnlijk half dood
Als ik vanmorgen niet meteen was opgestaan
Gelijk naar buiten op de fiets, al wil mijn hoofd nog even niets
Een nieuwe dag begint, dus tijd om weer te gaan

Leef nu het kan, praat met Jan en alleman
Pluk de dag, wees paraat, laat zien dat je bestaat
Hou van het leven, het leven houdt van jou
Ga eruit zegt het voort, zodat iedereen het hoort

Rustig even slapen is het allerbeste wapen
Heb al 2 aspirines op tegen de oorlog in mijn kop
Zou het nog veel langer duren
Waren dit mijn laatste uren op de wereldbol

Leef nu het kan, praat met Jan en alleman.

Het is tijd om weer te gaan

Ga eruit zegt het voort, zodat iedereen het hoort...
     Native:  (en-US)
Advanced:  (eu)
 Learning:  (la)

Hoogstwaarschijnlijk

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2012-08-02, 15:03

Vogels die verdwalen als de wind ze niet komt halen
Vliegen in een lange rij onverwachts aan mij voorbij
Heb ze net op tijd zien komen, was weer half aan het dromen
Na een lange nacht

Birds that are getting lost when the wind isn't going to get them
are flying in a long line unexpectedly across me
Saw them just on time, was half dreaming
after a long night

Voetbal kijken ergens in een kroegje verderop
Was al lang niet meer geweest
En toen ze wonnen was het feest
Eenmaal thuis weer aangekomen
Zag ik door het bier de bomen en het bos niet meer

Watching football somewhere in a café a bit further
Haven't been there in a long time
And when they won it was a celebration
When I came home
I didn't see anything clearly because of the beer anymore

Without bread I would have been half dead
If I wouldn't have get up this morning
Immediately outside on the bike, although my mind doesn't want anything yet
A new day starts, so it's time to leave

Live now it's possible, talk with everyone
Be glad with every day, be prepared, show that you're existing
Love life, life loves you
Leave your house, spread the word, so that everyone can hear you

Rustig even slapen is het allerbeste wapen
Heb al 2 aspirines op tegen de oorlog in mijn kop
Zou het nog veel langer duren
Waren dit mijn laatste uren op de wereldbol
[/quote]

Sleep quitly is the best weapon ever
Took two pain killers against the war in my head
Will it last a lot longer
Were this my last hours on earth

Not a very good translation, didn't use any rhyme, but you'll get the point.
Interests: lots.
Motivation: little.

Corrections appreciated.

Lauren

Postby Lauren » 2012-08-03, 19:06

Heel erg bedankt. :)
     Native:  (en-US)
Advanced:  (eu)
 Learning:  (la)

CityBird

Postby CityBird » 2012-08-06, 6:53

Leviwosc

Postby Leviwosc » 2012-08-06, 20:48

http://www.youtube.com/watch?v=pz5ENZyxhqo
Rob de Nijs - Deze zee

Deze zee, die ik zo vaak bevaren heb
Zee van tranen, lieve zee van overvloed en eb
Deze zee, is mij zo vaak te hoog gegaan
Maar wat zij deed, ik kon haar nooit weerstaan

Ieder licht, dat mij dicht bij de haven bracht
Bleek een schip, passerend in de koude donkere nacht
In de ochtend, hees ik dan mijn zeilen weer
Deze zee, werd mooier elke keer

Hoe vaak vond ik niet aan land, vaste waarde vaste grond
Likte zij niet het zout, van mijn ogen en mijn mond
Hoe vaak dacht ik niet, dat d’aarde mij veranderen kon
Terwijl ik droomde, van een blauwe horizon.

Deze zee, hoe vaak heb ik haar niet vervloekt
Zij is anders, dan datgeen waar iedereen naar zoekt
Maar op haar golven, ben ik altijd dichtbij mij
Deze zee, deze zee, ben jij!

Hoe vaak dacht ik niet, dat d’aarde mij veranderen kon
Terwijl ik droomde, van jouw blauwe horizon.

Deze zee daarvan ik alleen de diepte ken
Weet dat ik, voorgoed haar zeeman ben
Deze zee, die leeft in mij, dat ben jij!

Old Ashes

Postby Old Ashes » 2012-10-26, 5:06

[flag]us[/flag] [flag]pk[/flag] [flag]pi[/flag]

Vobiscum Satanas

Plaas

Postby Plaas » 2012-10-26, 12:36

Daar zou ik maar niet te veel naar luisteren als je je uitspraak nog moet oefenen ;)
- Plaas' vermannen

Muisje

Postby Muisje » 2012-10-27, 13:02

ik <3 eefje :mrgreen:

Plaas wrote:Daar zou ik maar niet te veel naar luisteren als je je uitspraak nog moet oefenen ;)
Waarom niet?
you either lose your fear
or spend your life
with one foot in the grave
over the rhine - spark

Return to “Dutch (Nederlands)”