[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 402: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_data::$country_names_en
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 402: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_data::$country_names_en
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 423: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_functions::$regionsdata
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 423: Trying to get property of non-object
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 423: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_functions::$regionsdata
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 423: Trying to get property of non-object
Nederlands - Ciarán12 - UniLang

Nederlands - Ciarán12

Moderator: Aurinĭa

Ciarán12
Language Forum Moderator
Real Name: Ciarán
Country: IE Ireland (Éire / Ireland)

Nederlands - Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2013-05-01, 9:47

Hallo, how gaat het met jullie?

Ik heb de laatste tijd eigenlijk Nederlands leren begonnen, en daarom ik veel vragen zal hebben. Ik dacht dat het en goed idee zou zijn om een eigen thread op te zetten. Nu lees ik een boek in het Nederlands - Prelude op de Foundation - en ik zal een heleboel vragen over de grammatica hebben.

Ik wil u vooraf bedanken, en als ik u met iets helpen kan, natuurlijk mag u me vragen!
Beidh Gaeilge líofa chruinn bhlasta agam nó go bhfaighe mé bás san iarracht!

Hoogstwaarschijnlijk
Country: NL The Netherlands (Nederland)

Re: Nederlands - Ciarán12

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2013-05-01, 10:01

Ciarán12 wrote:Hallo, hoe gaat het met jullie?

Ik ben de laatste tijd eigenlijk Nederlands beginnen te leren, en daarom zal ik veel vragen zal hebben. Ik dacht dat het een goed idee zou zijn om een eigen topic te starten. Nu lees ik een boek in het Nederlands - Prelude op de Foundation - en ik zal een heleboel vragen over de grammatica hebben.

Ik wil jullie vooraf bedanken, en als ik jullie met iets helpen kan, mogen jullie het me natuurlijk mag u me vragen!

Ik vind het echt verbazingwekkend hoeveel Nederlands je al geleerd hebt! Het boek dat je noemt, is dat een roman? In een ander topic las ik iets over Azimov, dat is toch een Amerikaanse auteur? Waarom lees je het dan in het Nederlands, ken je het boek al? Het lijkt me een hele uitdaging, succes!
Interests: lots.
Motivation: little.

Corrections appreciated.

Ciarán12
Language Forum Moderator
Real Name: Ciarán
Country: IE Ireland (Éire / Ireland)

Postby Ciarán12 » 2013-05-01, 11:08

Hoogstwaarschijnlijk wrote:
Ciarán12 wrote:Hallo, hoe gaat het met jullie?

:doh: Dit - qwerty - is de probleem. Het is niet dat ik dat het hetzelfde als in het Engels is dacht, het beloof ik!

Ciarán12 wrote:Ik wil jullie vooraf bedanken, en als ik jullie met iets helpen kan, mogen jullie het me natuurlijk mag u me vragen!

Daarom kan men "u" als meevoordsvorm niet gebruiken? Of is het dat volgens jij het beter is om het informeel te zeggen?

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Ik vind het echt verbazingwekkend hoeveel Nederlands je al geleerd hebt!

:oops: Dank je wel!

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Het boek dat je noemt, is dat een roman? In een ander topic las ik iets over Azimov, dat is toch een Amerikaanse auteur?

Hij komt uit Rusland, maar ja, het werd in het Engels geschreven.

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Waarom lees je het dan in het Nederlands, ken je het boek al?

Er is twee anleidingen: eerst wil ik Nederalands leren (mijn Engels is al goed genoeg :wink: ), en ten tweede heb ik nu net achtduizend-achthonderd boeken in het Nederands gedownload, zodat nu heb ik het maar in het Nederlands.

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Het lijkt me een hele uitdaging, succes!

Ja, dat klopt. En dank je, ik zal proberen!
Beidh Gaeilge líofa chruinn bhlasta agam nó go bhfaighe mé bás san iarracht!

mademoiselle
Country: RS Serbia (Србија)

Postby mademoiselle » 2013-05-27, 19:23

Welkom terug! :partyhat: Hoelang leer je al Nederlands? En waar heb je zo veel boeken kunnen vinden? :o
speaking: Image Image
learning: Image {B2 ➜ C1} Image {B1 ➜ B2} Image {A1} Image {A1}
interested in: Image

Plaas

Postby Plaas » 2013-06-24, 14:58

Ciarán12 wrote:
Ciarán12 wrote:Ik wil jullie vooraf bedanken, en als ik jullie met iets helpen kan, mogen jullie het me natuurlijk mag u me vragen!

Daarom kan men "u" niet als meevoordsvorm meervoudsvorm ((niet)) gebruiken? Of is het ((dat)) volgens jijjou het beter ((is)) om het informeel te zeggen?

Nog even helemaal: Daarom kan men "u" niet als meervoudsvorm gebruiken? Of is het volgens jou beter om het informeel te zeggen?

Ik zal even in Hoogstwaarschijnlijks plaats antwoorden op dit punt. "U" kan zowel in het enkelvoud als het meervoud gebruikt worden. Twee dingen maken dat dit toch niet voor de hand ligt:

- De meervoudsvorm van "u" is wat ouderwets, meestal zullen groepen mensen gewoon met "jullie" worden aangesproken. In de bar: "Dames, wat kan ik voor jullie betekenen? U wilt een biertje, mevrouw, u een wijntje?"
- Op webfora wordt meestal getutoyeerd. Ook in het enkelvoud kun je dus beter "je" gebruiken.

Ik hoop dat je je Nederlands ondertussen vaker kunt oefenen. Meedoen aan de spelletjes op dit forum kan zeker helpen. Verder kun je natuurlijk naar de Nederlandse tv kijken, je kunt de uitzendingen hier rechtstreeks volgen. Overdag zijn er op het derde net kinderseries, die zijn waarschijnlijk het makkelijkst te verstaan (maar houd rekening met rare stemmetjes en accentjes); verder is er ieder uur een journaal op het eerste net, als je het nieuws een beetje volgt kun je dat waarschijnlijk ook wel in grote lijnen verstaan.

Of de Vlaamse omroep zoiets ook aanbiedt weet ik niet, je kunt wel programma's online herbekijken. De VRT heeft wat minder eigen programma's, overdag is er meestal geen uitzending (er is dan radio) en ook 's avonds zijn er veel Engelstalige programma's met ondertiteling. Het journaal is er natuurlijk wel, het Nederlands dat je daarin hoort is erg netjes, beter dan op de Nederlandse tv. In soaps ("Thuis") en comedyseries (de herhaling van "De Kampioenen") hoor je dan meer de Vlaamse spreektaal, die wijkt erg af van de schrijftaal, dus dat is in het begin niet zo'n goede oefening.
- Plaas' vermannen

Lidmaatschap beëindigd 30-11-2014.

Hoogstwaarschijnlijk

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2013-06-24, 16:46

Ik dacht dat je vanuit Nederland Vlaamse programma's niet (gratis) kon herbekijken?
Zo wel, De Canvascrack is dan een aanrader!
Interests: lots.
Motivation: little.

Corrections appreciated.

Return to “Dutch (Nederlands)”