[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 403: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_data::$country_names_en
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 403: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_data::$country_names_en
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 424: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_functions::$regionsdata
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 424: Trying to get property of non-object
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 424: Undefined property: unilang/languages/includes/lang_functions::$regionsdata
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/ext/unilang/languages/includes/lang_functions.php on line 424: Trying to get property of non-object
Cornelis Vreeswijk accent - UniLang

Cornelis Vreeswijk accent

Moderator: Johanna

Bart
Real Name: Bart
Country: BE Belgium (België / Belgique)

Cornelis Vreeswijk accent

Postby Bart » 2014-07-18, 13:01

Hej!

Jag har hört att Cornelis Vreeswijk hade en Stockholms accent. Är det sant? Hur kan man att höra?

https://www.youtube.com/watch?v=5U7v4eE33z4

Och i den här videon, kan någon transkribera vat han säger innan han sjunger? Jag ska översätter självt.

Tack sa mycket. 

Johanna
Real Name: Johanna
Country: SE Sweden (Sverige)

Re: Cornelis Vreeswijk accent

Postby Johanna » 2014-07-20, 21:13

Japp, han lät helt klart som att han var från Stockholm, uttalet är väligt förknippat med stadselen Södermalm och arbetarklass till och med, och just den tidsperioden han levde. Man kan fortfarande höra äldre personer prata så, men det börjar bli ovanligt.

Hur man hör det... han använder /eː/ där de flesta från andra ställen skulle använda /ɛː/, även där Stockholmare från andra delar av stan skulle använda /ɛː/, och den allmänna "släpigheten" liksom.

Tyvärr har jag inte tid att transkribera själv, men jag googlade låtnamnet och fick tag på texten på det sättet :) http://www.lyricsbox.com/cornelis-vrees ... vc6ng.html
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting.

Return to “Swedish (Svenska)”